vrijdag 7 november 2014

Kunst.


Kunst, wat is dat?

Ik denk dat heel veel mensen er geen idee van hebben, maar goed ook want het is best ingewikkeld om daar een antwoord op te geven wat voor iedereen begrijpelijk is. Maar al denkend, denk ik toch dat het een gevoelskwestie is en natuurlijk een kwestie van smaak. Iets wat voor veel mensen een 'ver van mijn bed show' is. Of gewoon Rembrandt en daar mee uit!

Kunst is duur en hang je aan de muur, zo is het....niet dan!?

Maar wat zegt de Dikke van Daalen er over??

kunst (de ~ (v.)) 1 het creatief en origineel tot uiting of voorstelling brengen van gedachten of gevoelens op vaak ontroerende of schokkende wijze
2 (~en) elk van de disciplines die door kunstenaars beoefend worden
3 een of meer kunstwerken
4 door oefening en studie verkregen kundigheid, vaardigheid
5 wat door mensen en niet door de natuur is gemaakt => namaak


Internet:

Onder kunst wordt in het algemeen verstaan: het product van creatieve menselijke uitingen onder meer: schilderen, tekenen, fotografie, grafiek, beeldhouwen, moderne media, theater, muziek en zang, dans, film, bouwkunde of architectuur, literatuur en poëzie.

Waarom ik het daar nu eens over wil hebben is omdat ik vandaag in Fries Museum was, in mijn eigen woonplaats op maar 10 minuten fietsen van mijn huis!
Samen met mijn vriend en schoonmoeder, net 80 geworden en nog niet in het nieuwe Fries Museum geweest, mooie gelegenheid om ook eens te gaan. In mijn ogen zijn heel veel zaken kunst, ik zie het en vind het.

Maar is het ook echt zo?

Lastig.
Gerrit Benner, ik vind het een geweldige schilder....mooie kleuren in landschap, spreekt mij aan en ik zou graag een beetje zoals hij willen kunnen schilderen.
Schoonmoeder vond het niet zo....reactie zoals zovelen kunnen geven "dat zou ik ook wel kunnen, denk ik"....."veel te grof en wat veel verf"....

Gelukkig smaken verschillen en over smaak valt niet te twisten!


Gerrit Benner (Leeuwarden, 31 juli 1897Nijemirdum, 19 november 1981) was een autodidactische kunstschilder die tot 1937 zijn brood moest verdienen met het voeren van een winkel in lederwaren te Leeuwarden, waarnaast hij schilderde. In 1937 werd de winkel failliet verklaard. Benner raakte in een psychische crisis en vernietigde vrijwel al het werk dat hij had gemaakt.
Pas in 1945 koos Benner definitief voor het kunstenaarschap en kreeg hij iets te zien van recente ontwikkelingen in de schilderkunst. Korte tijd was hij beïnvloed door het werk van Hendrik Werkman. Ook vond hij inspiratie bij de kunstenaars van de Ecole de Paris zoals Bazaine, Soulages en Manessier. Zijn werk heeft raakvlakken met Cobra en De Ploeg.
Ondanks invloeden en raakvlakken werkte Benner in relatief isolement. Vanaf 1955, het jaar waarin hij naar Amsterdam verhuisde, richtte hij zich met name op het Friese landschap. Hij werd vooral bekend door zijn abstracte, veelkleurige landschapsschilderingen in Neo-expressionistische en abstract-expressionistische stijl. Hij is nooit volledig abstract geworden in zijn kunst; het landschap bleef er aanwezig.
Benner keerde uiteindelijk op late leeftijd naar Friesland terug. Vanaf 1971 woonde Benner in Gaasterland.






Na dit prachtige werk durf ik niet meer iets te laten zien van me zelf.....beetje amateurtjes werk, maar ja dat ben ik natuurlijk ook!!! Zal ik het gewoon maar doen....ach ja doe eens gek, er is geen Kunst aan!



Het is me gelukt om samen met Gerrit Benner op internet te staan....
;-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten