dinsdag 5 augustus 2014

Woonbladen.

Blote voeten.

Ik wil het even hebben over de woonbladen van dit moment, ik koop ze en heb er een abonnement op, ik kijk graag plaatjes en lees over al die mensen met hun mooie gestylde huizen. Maar er is iets wat me van het hart moet...even ventileren zeg maar!
Kijk wat me opvalt is dat er niemand rommel heeft en als ze het hebben is die rommel ook nog gestyld, niet zo realistisch lijkt mij. Ook nooit een badkamer met gebruikte handdoeken die uit hangen te drogen, of een aanrecht met vaat of een tafel met post en reclame folders of een gang met stinkende puber gympen en neer gekwakte rugtassen of een bij keuken met een wasmand met voetbalwas! Toch best gek, ik mag mezelf best bij de meer 'opgeruimde' types rekenen maar ook bij mij is het niet altijd een woonblad, misschien ook niet het streven. Mijn spreuk is toch ook wel dat het geen toonzaal moet zijn of een museum waar je nergens aan mag komen. Een huis moet leven, je moet zien dat er geleefd wordt! Oke, wel fijn als er door iedereen wordt opgeruimd, dat dan weer wel...

 


 
Wat ook vreemd is dat al die mensen die in die huizen wonen (en al hun kinderen) de hele dag op blote voeten lopen...ja dat valt mij dan op! Of iedereen heeft vloerverwarming of de sokken zijn allemaal in de was of door de stylist op geruimd....net als de rest van alle spullen die voor de foto niet esthetisch verantwoord zijn! Zouden de foto's minder mooi zijn wanneer de kinderen op schoenen rond lopen of voorgelezen worden met schoenen aan? Ook de vrouw des huizes staat altijd in de woonkeuken op blote voeten koffie te zetten, ook in de winter maanden, echt waar! Als je weer eens eens een van de bekende woonbladen koopt of in kijkt, let er maar eens op, echt bizar!

Bijzonder is het dat ik al een aantal jaren de interieurs volg en steeds meer vintage/retro terug zie in de reportages, veel nieuw maar ook veel echt vintage! En daar word ik dan weer heel blij van, want de vazen die ik zo lief heb....staan er maandelijks in!

Deze zomer in de VT Wonen zelfs vazen die bij mij gekocht zijn...in een binnenkijk reportage in Friesland! En dat is goed nieuws, ik weet dat mijn keramiek het nieuwe antiek van de toekomst is, dus ik begrijp dat heel veel mensen gaan investeren in sixties en seventies keramiek en serviesgoed. Blij en hoopvol dat het nu toch wat meer gewaardeerd wordt door meer mensen en dat de doelgroep groter wordt. Niet alleen vazen verzamelaars en andere keramiek-freaks kopen bij mij Duits keramiek, maar ook mensen die gewoon een leuke set vazen willen, die niet bij de Blokker of Xenos staan. Vazen met een geschiedenis, vazen met "smoel" zal ik maar zeggen, vazen die niet bij de halve straat in de vensterbank staan en vazen die nooit helemaal gelijk zijn omdat het handwerk is en toch zeker 45 jaar oud vaak is!

Respect dus.

2 opmerkingen: